Warto mówić dzieciom o zmianach, jakie zajdą w ciele w okresie dojrzewania, o znaczeniu tych zmian. Można dopytać dzieci, co już wiedzą o dojrzewaniu. Czego chciałyby się dowiedzieć. Można opowiedzieć o zmianie wzrostu, owłosieniu, zmianie głosu. Jest to czasem rozmowa stresująca i dla dzieci, i dla rodziców – być może z nimi nikt nie rozmawiał w dzieciństwie. Niektóre dzieci zweryfikują swoją wiedzę z kolegami, sprawdzą ją w Internecie. Jeśli czegoś nie zrozumiały, znajdą sobie wytłumaczenie nie zawsze zgodne z prawdą. Ważne, by to, co najważniejsze o cielesności, dojrzewaniu dowiedziały się od osób bliskich i kochających. Dzieci, które nie uzyskują rzetelnej wiedzy w domu lub szkole, szukają jej w innych miejscach, u innych osób. Trudno ocenić, jakiej jakości będzie to wiedza i kto, i w jakim celu ją przekaże.
Okres dojrzewania to też moment, w którym dziecko zaczyna się separować od rodziców. Jest to czas, w którym będzie korzystać ze wszystkiego, co otrzymało w domu, z umiejętności rozpoznawania potrzeb, nazywania ich, protestowania i przeciwstawiania się grupie, decydowania o tym, kto i kiedy może je dotykać, przytulać, całować. Trudno będzie dziecku, młodemu człowiekowi stawiać granice, wyrażać potrzeby, okazywać emocje, rozmawiać otwarcie z rodzicami, jeśli wcześniej nie miało takich doświadczeń.
Co mogą robić rodzice, by chronić dzieci przed trudnymi sytuacjami, zostało opisane powyżej. Do tego warto dodać naukę wartości takich jak szacunek do swojego ciała – poprzez rozmowy codzienne i czynności higieniczne. Naukę, dawanie przykładu, jak okazywać komuś szacunek. Można także opowiadać dzieciom, jak zachować się na randce, co jest oznaką sympatii. W kontekście randki można również porozmawiać z dzieckiem, czego by sobie na niej nie życzyło, a czego by chciało, na czym mu zależy. Tu też jest moment na omówienie przemocy w związku, na jakie zachowania nie powinno się godzić. Należy nadmienić, że przemoc w związku to nie tylko domena dorosłych. Zdarza się również w pierwszych związkach nastolatków. Może się okazać, że dziecko ma wiele pytań niekoniecznie związanych z obsługą prezerwatywy. Mogą pojawiać się pytania o to, jak rozpoznać, że to miłość, czy się podoba, co się podoba itp. Pomoc dziecku w znalezieniu odpowiedzi na te pytania zwiększa jego bezpieczeństwo.
[smartads]
Działania mogące naruszać granice dziecka jednocześnie będące czynnościami związanymi z pielęgnacją i leczeniem:
Okres dojrzewania to też moment, w którym dziecko zaczyna się separować od rodziców. Jest to czas, w którym będzie korzystać ze wszystkiego, co otrzymało w domu, z umiejętności rozpoznawania potrzeb, nazywania ich, protestowania i przeciwstawiania się grupie, decydowania o tym, kto i kiedy może je dotykać, przytulać, całować. Trudno będzie dziecku, młodemu człowiekowi stawiać granice, wyrażać potrzeby, okazywać emocje, rozmawiać otwarcie z rodzicami, jeśli wcześniej nie miało takich doświadczeń.
Co mogą robić rodzice, by chronić dzieci przed trudnymi sytuacjami, zostało opisane powyżej. Do tego warto dodać naukę wartości takich jak szacunek do swojego ciała – poprzez rozmowy codzienne i czynności higieniczne. Naukę, dawanie przykładu, jak okazywać komuś szacunek. Można także opowiadać dzieciom, jak zachować się na randce, co jest oznaką sympatii. W kontekście randki można również porozmawiać z dzieckiem, czego by sobie na niej nie życzyło, a czego by chciało, na czym mu zależy. Tu też jest moment na omówienie przemocy w związku, na jakie zachowania nie powinno się godzić. Należy nadmienić, że przemoc w związku to nie tylko domena dorosłych. Zdarza się również w pierwszych związkach nastolatków. Może się okazać, że dziecko ma wiele pytań niekoniecznie związanych z obsługą prezerwatywy. Mogą pojawiać się pytania o to, jak rozpoznać, że to miłość, czy się podoba, co się podoba itp. Pomoc dziecku w znalezieniu odpowiedzi na te pytania zwiększa jego bezpieczeństwo.
[smartads]
Działania mogące naruszać granice dziecka jednocześnie będące czynnościami związanymi z pielęgnacją i leczeniem:
- mierzenie temperatury, wkładając termometr do odbytu dziecka bez informowania go o tym,
- czopek – wkładanie czopka nocą, w trakcie choroby dziecka; warto zastanowić się nad momentem, kiedy dziecko wybudzać, informować o podejmowaniu tego typu działań,
- lewatywa (Zabieg medyczny polegający na wlewaniu przez odbyt płynu do jelita grubego w celu usunięcia mas kałowych.) – bez informowania dziecka o tym, co się stanie
- kolonoskopia (Metoda badania dolnego odcinka przewodu pokarmowego polegająca na oglądaniu wnętrza jelita grubego. Polega ono na wprowadzeniu przez odbyt specjalnego wziernika zakończonego kamerą i przesłaniu obrazu na zewnątrz. Do tego celu służy giętki instrument zwany kolonoskopem, który jest zbudowany podobnie jak fiberoskop służący do diagnostyki górnego odcinka przewodu pokarmowego. Podczas kolonoskopii możliwe jest też pobieranie wycinków błony śluzowej jelita grubego do badań histopatologicznych, a także wykonywanie drobnych zabiegów, np. usuwanie pojedynczych polipów.) – bez informowania o tym, co się będzie działo
- karmienie dzieci do 4 r.ż i starszych piersią – czego to dziecko uczy?
Opracowała Julita Węgiełek
Fundacja Kidprotect.pl